Slovo fér se stalo součástí našich slovníků. Občas slyšíme zvláště děti, jak říkají: „To není fér“. A chceme po nich, aby férově závodily, férově se dělily, chovaly se férově. A co my dospělí? Jistě, našim krédem je chovat se férově. Jenže…

Občas kupujeme exotické ovoce, které může stát lidi na opačném konci světa zdraví. Pracují tam do úmoru a často za svou mzdu nejsou schopni uživit svou rodinu.

Občas kupujeme oblečení, které v Indii nebo Bangladéši šili holčičky a kluci, kteří by si raději hráli a učili se, ale nemohou.

A co fotbalové míče? I za jejich výrobou někdy stojí celodenní náročná dětská práce.

Milujeme nové kožené boty, kabelky, pásky a peněženky, ale kdybychom viděli podmínky, ve kterých lidé vydělávají kůže, bylo by nám to opravdu líto. V některých provozech v rozvojových zemích za to platí svým zdravím i životem.

Radujeme se z nádherných růží a netušíme, že do pěstování některých z nich mohly být zapojeny děti, které při tom dýchaly škodlivé postřiky.

Toužíme po nových a nových mobilech a netušíme, v jakých podmínkách se na některých místech na Zemi těží vzácné kovy a komu vlastně připadnou peníze, které za tyhle výrobky zaplatíme. Těm, kteří se podíleli na jejich výrobě? Většinou ne.

To není fér. Co s tím? Svět a jeho uspořádání asi sami nezměníme, ale to, co můžeme změnit, je naše myšlení a vztah k tomu, co máme a co nakupujeme.

  • Jsme vděční za to, co máme?
  • Spotřebujeme všechny potraviny, které koupíme? Nevyhazujeme jídlo?
  • Kupujeme zeleninu a ovoce i od místních farmářů?
  • Používáme věci, které ještě dobře slouží, i když už nevypadají perfektně?
  • Dovedeme si opravit to, co se opravit dá?
  • Recyklujeme všechno, co je možné?
  • Nakupujeme s rozmyslem?
  • Nekupujeme zbytečnosti? Jsme ochotni nakupovat i „z druhé ruky“?
  • Poznáme značku Fairtrade na čokoládě, kávě a dalších výrobcích?

Značkou Fairtrade jsou označeny výrobky, za které byli dělníci férově zaplaceni, nebylo poškozováno jejich zdraví a na výrobě se nepodílely děti, protože děti do továren ani na plantáže nepatří.

Proto, abychom si to připomněli, je únor (anglicky February) vyhlášen jako měsíc férového obchodu, takzvaný Fairbruary.